En påtaglig churnrisk
Senaste nytt på energimarknaden - December
Var femte konsument överväger att byta elleverantör. Energibolagen behöver bli bättre på att lyssna. Och i bakgrunden av allt detta fortsätter oron för dyrare el att öka. Samtidigt står i december Tibber som den stora vinnaren, som lyckas bredda sin bas av potentiella kunder rejält. Här sammanfattar vi de senaste och mest framträdande trenderna på energimarknaden.
Öppenheten för att byta ut sin nuvarande energileverantör mot annat alternativ har signifikant ökat under det senaste halvåret – just nu i Q4 2022 ser var femte konsument över sitt nuvarande elavtal.
Jakten på kostnadsbesparingar styr elkonsumenternas blickar till energibolag som erbjuder timprisavtal och konsumtionskontroll. Även finansiella insatser som till exempel delbetalning eller utjämning av energikostnaden över året skapar inflöden till energibolagen.
Den nyfunna medvetenheten hos elkonsumenterna har satt promotion i fokus. Knappt var tredje tappad kund uppger att orsaken till bytet av leverantör hade något med kundnöjdhet att göra. De allra flesta har hoppat på något av alla de erbjudanden som man exponerats för.
Konsumenternas ökade research av energimarknadens alternativ har lett till att fler bolag tagits med på listan över valbara alternativ – tidigare bestod listan i snitt av ungefär två valbara bolag per hushåll, nu i Q4 2022 börjar det närma sig tre per hushåll.
Skiftet från lågt- till högt engagemang har framförallt gynnat de mindre energibolagen, som nu kan ta steget ifrån ’early adoption’ till ’early majority’ på adaptionskurvan.
Den stora vinnaren hittills under 2022 är Tibber, som nu i Q4 2022 återfinns som ett valbart alternativ hos 13% av Sveriges elkonsumenter – för ett halvår sedan var samma siffra 4%; en ökning med 225%.
Konsumenterna lägger en stor del av ansvaret för dagens situation på energibolagen. Innan prisökningarna var man nöjd med ett val av energibolag som kändes enkelt och speglade ens egna värderingar – nu tar andra behov över.
Kraven på en samarbetsvillighet och lyhördhet för den enskilda konsumentens situation skjuter i höjden. Tonen i kundtjänstsamtalen och betygen som ges till energibolagen på till exempel Trustpilot vittnar om stor negativ press på elkonsumenterna.
December och Januari månads planerade prisökningar har ännu inte trätt i kraft, men förebådar ytterligare negativ press på elkonsumenterna – och i förlängningen på energibolagen.
Konsumenternas oro för el-kostnaderna har ökat dramatiskt under Q3. Behovet av att hålla sig informerad och ta reda på vilka alternativ man har blir som en konsekvens av detta alltmer påtagligt. En klart större andel av elkonsumenterna kan också uppge vilken energikostnad de har idag, jämfört med hur det såg ut under våren 2022.
Den uppenbara bristen på planerbar energi i södra Sverige har lett till att kärnkraften hamnat i fokus – många elkonsumenter förespråkar ökade satsningar som en god lösning på dagens höga priser. Även om en stor andel av konsumenterna slår vakt om sin nuvarande livsstil och ogärna drar ned på sin energiförbrukning, finns det överlag en ambition hos de svenska hushållen att minska sin elkonsumtion med 20 % jämfört med hur mycket de konsumerade tidigare.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör