Hållbarhet har blivit en hygienfaktor för många konsumenter
Hållbarhet används idag av många företag i energibranschen som ett säljargument för varför elkonsumenterna ska välja just dem som elleverantör. Men med datan samlad i Energy Compass kan vi avslöja att hållbarhet visserligen är en viktig hygienfaktor för många konsumenter men det avgör inte vilket företag de tillslut väljer. Vägen mot fler och mer lojala kunder tycks alltså inte i första hand gå via kommunicerad hållbar- och miljövänlighet.
Som trend betraktad är miljö och hållbarhet tämligen stabil när vi tittar på hur den har utvecklas under det senaste året. Konsumenterna tycker i princip samma sak vid ingången som vid utgången av 2022. Men även om åsikterna kring miljö och hållbarhet inte förändrar sig särskilt mycket går det fortfarande peka på stora skillnader mellan konsumenternas kravbild på sig själva och företagen de handlar och interagerar med.
Vi kan tydligt se att konsumenterna ställer betydligt högre krav på företagen när det kommer till hållbarhet än vad de gör på sig själva. Datan från Energy Compass visar att det är färre än 30% av svenskarna som är beredda att värna om miljön om det innebär att de själva måste sänka sin levnadsstandard. Det går att jämföra med kraven som de ställer på företagen där 43% anser att företag i egenskap av att vara just företag har ett gemensamt ansvar att hålla nere resursförbrukningen.
Samtidigt är hållbarhet någonting som mer och mer blir något som vi kallar en hygienfaktor. Med det menar vi att att om du inte upplevs vara hållbar är du inte valbar, men det är inte hållbarhet som i slutändan kommer avgöra att konsumenten väljer dig. Alltså bär hållbarhet i sig självt både ett relativt högt och lågt affärsmässigt värde på samma gång. För du måste upplevas som hållbar för att kunna konkurrera om nya kunder, men du konkurrerar inte om dem genom att vara hållbar.
Men, inget mynt existerar utan två sidor. För intressant nog har vi den senaste tiden också identifierat en mycket mer proaktiv dimension av hållbarhet. Vi kan se att hållbarhet för särskilda kundsegment, det vill säga progressiva kunder som inte ser en motsats mellan hållbarhet och ny teknik utan snarare ser på tekniska lösningar som vägen till att skapa både hållbarhet och lägre kostnader, avviker från tesen om att hållbarhet har reducerats till en hygienfaktor. Dessa kunder är istället väldigt attraherade av företag som arbetar proaktivt med miljö och hållbarhet genom etablera sig som “thought leaders” och genom att kommunicera sin expertis publikt till konsumenterna.
Så, även om regeln är att hållbarhet inte är ett verktyg genom vilket man lockar kunder är undantaget som bekräftar denna regel att hållbarhet visst kan användas för att stärka sitt varumärke och i förlängningen generera nya kunder. Men då endast genom att etablera sig som en thought leader och använda sig av sin expertis i sin kommunikation och marknadsföring.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör