Ny teknik är lika delar polariserande som engagerande
Teknik och digitalisering är på många sätt en treeggat trend. För lika lite som den rör på sig, lika mycket polariserar, men också engagerar, den våra svenska elkonsumenter. Med datan från Energy Compass kan vi påvisa stora skillnader mellan generationerna, där de yngre är betydligt mer benägna att integrera ny teknik i sina liv jämfört med de äldre.
Som trend betraktad är teknik och digitalisering tämligen stabil i den bemärkelsen att vi ser en väldigt liten förändring i konsumenternas attityder under de senaste 12 månaderna. Men, bryter vi ned trenden och ser på den utifrån kön och ålder kan vi också se att den (fortfarande) tydligt polariserar de svenska konsumenterna. Yngre personer, och särskilt män, är i betydligt större utsträckning lockade av nya tekniska lösningar än vad äldre, särskilt kvinnor, är.
Vi kan exempelvis se att bland män i åldersgruppen 20-25 är adaptionsgraden eller viljan att integrera ny teknik i sina liv 53% högre än snittet. Bland kvinnor i samma åldersgrupp ligger den siffran på 32% högre än snittet. Utslaget över alla åldersgrupper och kön är kvinnor i snitt 21% mindre villiga att använda sig av ny teknik medan män i snitt är 17% mer villiga att göra detsamma.
Med andra ord finns det för vissa elkonsumenter ett relativt grundläggande behov av teknik och digitalisering kopplat till energimarknaden. 19% av konsumenterna välkomnar exempelvis en utveckling där tekniken blir mer integrerad i deras vardag genom produkter som går att styra hemifrån via appar eller röststyrning. Likaså tycker 21% av den svenska befolkningen att den tekniska utvecklingen går alldeles för långsamt.
Å andra sidan är ju just teknik och digitalisering något som på många sätt redan har integrerats som en självklar del i många konsumenters liv. En stor utmaning för elbolagen blir därför hur man kan jobba mer med och bli bättre på något så självklart som digitalisering.
Samtidigt talar datan sitt tydliga språk: det finns ett inneboende behov för mer tekniska lösningar. Kan man som elbolag därför positionera sig som en thought leader på ämnet och ta tillvara denna drivkraft som finns hos konsumenterna kan man också öka sina chanser att attrahera fler kunder.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör