Oron för dyrare el ökar dramatiskt i samhället
Oron för dyrare elräkningar och vilken effekt stigande elpriser kan komma att få på ens privatekonomi ökar snabbt bland konsumenterna. Däremot är man mindre snabb med att peka finger. Istället verkar det råda konsensus om att ansvaret för att hantera den nya energimarknaden ligger på fler aktörer än bara energibolagen.
De svenska konsumenternas oro för elpriserna har ökat dramatiskt under 2022. När vi går ut ur året är 56% av vår befolkning mycket oroliga för att elpriserna kommer öka kraftigt. En tydligt korrelerande effekt av denna oro är att man också oroar sig för vilken påverkan dyrare elkostnader kommer ha på privatekonomin. I början av året uttryckte 36% av svenskarna att de var mycket oroliga för elprisets påverkan på deras egna ekonomi. Vid slutet av året ligger samma siffra på 51%, vilken är en ökning på hela 15 procentenheter.
Å andra sidan är konsumenterna väldigt tydliga med att det är fler som bär ett ansvar för att hantera och motverka prisutvecklingen på energimarknaden. 53% förväntar sig vid slutet av 2022 att staten ska göra mycket mer för att sänka deras kostnader. Samtidigt uppger 57% av svenskarna att de verkligen försöker göra allt de kan för att sänka sina elkostnader. Energibolagen då? Jo, där förväntar sig 49% av konsumenterna att energibolagen ska göra mycket mer för att sänka konsumenternas kostnader.
Oron till trots tycks svenskarna med andra ord dela uppfattningen om att det inte finns någon enskild syndabock att peka ut. Istället menar man att det är både staten, en själv, men också energibolagen som är ansvariga för att ta oss ur den situation konsumenterna nu befinner sig i.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör