Vi känner oss allt mer otrygga i samhället
De svenska konsumenterna känner en allt större otrygghet i samhället. Vissa gör det i större utsträckning, andra i mindre. Men sett ur sin helhet ökar otryggheten signifikant under det gångna året. För alla grupper i alla åldrar.
Är krisen på gång? Ja, om vi ska tro våra svenska konsumenters beteenden under 2022 är det iallafall mycket som tyder på det. Idag är det nästan en tredjedel, 31%, av svenskarna som har börjat förbereda sig inför eventuella krissituationer genom att till exempel bunkra mat eller leta efter alternativa uppvärmningsformer. Det är en ökning på 6 procentenheter sedan börjat av året.
I bakgrunden av denna “preppingtrend” ligger en stigande generell otrygghet och bubblar. Nästan hälften av alla svenskar, 47%, känner en större och större i otrygghet i samhället. I mars 2022 låg samma siffra på 41%, vilket alltså även detta är en ökning på 6 procentenheter.
Ur det bredare perspektivet kan vi också se att det är väldigt tydligt att den ökande otryggheten gäller alla åldrar, fast på olika nivåer. Datan från Energy Compass visar till exempel att kvinnor generellt sett är mer oroade än män samtidigt som otryggheten också ökar i en större utsträckning bland kvinnorna.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör