Vilka energibolag har bäst kundkonvertering? Vad driver försäljning utöver pris?
När konkurrensen hårdnar är kundkonverteringen - det nyckeltal som anger hur många av de som överväger att använda oss, som i slutändan väljer att teckna avtal med oss - en fråga som kommer högt på dagordningen. Vad är det som gör att vissa energibolag kundkonverterar bättre än andra? Är det bara en fråga om pris eller finns det andra parametrar som påverkar?
Odyssey Energy Compass har analyserat över 100 av Sveriges energibolag och utifrån detta beräknat ett branschsnitt för kundkonvertering - ett värdefullt benchmark att jämföra dig emot.
Kännedomskonvertering och kundkonvertering
Vad är kännedomskonvertering?
När man som bolag gör insatser för att öka kännedomen om erbjudande eller varumärke leder detta inte per automatik till att konsumenten uppdaterar till sin lista över valbara bolag – mindre än hälften av de som uppmärksammat ett bolag (via betalda eller obetalda kanaler) kan tänka sig att välja bolaget när det är dags att byta ut det man har idag. En hög kännedomskonvertering innebär att ett bolag - bättre än konkurrenterna – fångar konsumenternas intresse av en fortsatt relation.
Kännedomskonvertering styrs till stor del av känslor och värderingar
En typisk energikund i begrepp att byta leverantör sätter upp en lista med 3–4 valbara alternativ. Energibolagen på listan speglar energikundens praktiska behov - såväl som deras känslor och värderingar.
Odyssey Energy Compass har tittat närmare på de energikunder som har genomfört ett byte av leverantör under 2023. Vilka drivkrafter har varit viktiga för den här gruppen när man satt upp sin lista på valbara bolag?
Driver kännedomskonvertering
I toppen av drivkrafterna för kännedomskonvertering hamnar hållbarhet. För ett energibolag idag är det i princip en hygienfaktor att lyfta fram hållbarhetsperspektivet för att ses som ett valbart alternativ – åtminstone när man tittar på marknaden i stort.
En annan viktig drivkraft för konsumenterna när de ska lägga till ett energibolag på listan över valbara alternativ är innovation / nytänkande. Öppenheten för teknisk innovation på energimarknaden har aldrig varit större – så länge den direkt kan kopplas till konsumentens plånbok. Läs mer om detta i vår tidigare artikel.
Vad är kundkonvertering?
När man som bolag gör insatser för att få intresserade konsumenter / potentiella kunder att faktiskt välja ens energihandelsavtal, kan man över tid jämföra sin framgång mot konkurrenterna med hjälp av nyckeltalet kundkonvertering – andelen konsumenter som har haft ditt bolag på listan över valbara alternativ och sedan valt att bli kund hos ditt bolag. En hög kundkonvertering innebär att ett bolag, bättre än konkurrenterna, drar nytta av sin upparbetade potential.
Kundkonvertering styrs till stor del av praktiska behov
När samma grupp energikunder (de som har genomfört ett byte av leverantör under 2023 så här långt) i nästa steg ska bestämma sig för vilket av de valbara bolagen på listan som de ska bli kund hos, ser drivkrafterna annorlunda ut. Det som var viktigast för kännedomskonverteringen - hållbarhet, innovation och smarthet - får nu stryka på foten till förmån för mer konkreta, praktiska behov.
Driver kundkonvertering
I toppen av drivkrafterna för kundkonvertering hamnar pris. För att konsumenten i slutändan ska förmås välja ett elhandelsavtal är det i princip en hygienfaktor att leverera på prisfaktorn – åtminstone när man tittar på marknaden i stort.
En annan viktig drivkraft för konsumenterna när de ska ta sitt beslut är enkelhet. Energiförsörjningen har länge varit något den typiske konsumenten inte har behövt oroa sig för eller engagera sig i. Oväntade prisnivåer skapar turbulens, kravet på räkningstagaren att agera blir påtagligt. Vikten av enkelhet kvarstår dock, även efter byte av avtalstyp eller energibolag.
Den digitala kundupplevelsen har aldrig varit bättre än nu. För många energikonsumenter är den en förutsättning för att någon relation över huvud taget ska inledas med en potentiell leverantör. Behovet av en människa att ringa till när något inte fungerar som man har tänkt sig, är dock större. Kundservice är den tredje viktigaste drivkraften till att energikonsumenten har tagit sitt beslut. När vi i Odyssey Energy Compass bryter ned kundservice i beståndsdelar, kan vi se att det framför allt handlar om två saker: ’löser mina ärenden snabbt’ och ’är lätta att komma i kontakt med’.
I slutändan har en stor andel energikonsumenter också valt det välkända, beprövade energibolaget - trots att det rankades långt ner på listan för vad som var viktigt för ett valbart bolag. Liksom i andra branscher finns det en tydlig ’double jeopardy’- effekt även i energibranschen; stora bolaghar lägre churn och är lättare att välja.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör