Hur uppfattas givarbranschen och hur borde den uppfattas för att attrahera fler givare?
Skönhet sitter i betraktarens ögon. Likaså är det med kommunikation. Hur mycket man som organisation än försöker styra sin kommunikation är det alltid mottagaren som har det sista ordet, för det är i denne som ditt budskap tar form. Därför är det viktigt att förstå hur man som organisation faktiskt uppfattas av sin målgrupp, för det är först då som man också kan förstå hur väl man lyckas nå önskad kommunikationseffekt. Med insikter från GivarTrackern ser vi inte bara vilken bild givarorganisationerna lyckas förmedla av sig själva utan också hur väl den bilden står i relation till vad givarna faktiskt tycker är viktigt.
Förmedlad bild vs viktighet

När vi jämför kommunikationen för alla 50+ organisationer i Givartrackern med den uppfattade bilden av givarorganisationerna ser vi en samstämmighet mellan förmedlad kommunikation och uppfattad bild. De allra flesta givare och potentiella givare förknippar givarbranschens kommunikation med attributen engagerade och kunniga, varför de också uppfattar givarorganisationer som engagerade och kunniga.
Förmedlad bild vs viktighet - i tabellformat

Väger vi däremot också in vilka attribut som är viktigast att en organisation uppfyller för att ses som ett valbart alternativ, där attributet ärlighet är absolut viktigast, följt av transparens, effektivitet och engagemang, kan vi se att det råder en diskrepans mellan vad givarna tycker är viktigt och bilden som givarna har av givarorgansiationerna. Generellt sett lyckas kommunikationen väl i att förmedla att organisationerna är engagerade och kunniga, men mindre bra i att förmedla dem som ärliga och transparenta, vilka är de två viktigaste attributen för att öka givandet.
{{testimonial}}
Vilka slutsatser kan vi dra?
Att kommunicera på ett sätt som förmedlar en bild av ärlighet, transparens och effektivitet är inte helt enkelt. Dessutom kan det kännas och vara mer relevant och viktigt att skapa engagemang för en fråga här och nu. Men om man skulle lyckas med båda, eller kommunicera på olika sätt, för att över tid också bygga ärlighet, transparens och effektivitet, kan man bygga ett varumärke och en organisation som har större potential att locka fler givare.
Nyfiken på hur just er organisation presterar?
De data vi visat här är ett snitt för givarbranschen i sin helhet. Men i GivarTrackern kan ni enkelt se hur just er organisation uppfattas av givarna, samt jämföra er mot över 50 andra organisationer.

Lär känna givarna på djupet med GivarTrackern
GivarTrackern följer kontinuerligt konsumenternas syn på givarorganisationer i Sverige, samtidigt som den skapar insikt i vad givarna själva tycker är viktigt, och hur de kommer att agera.
Varje månad genomförs över 300 riksrepresentativa intervjuer. Resultatet finns tillgängligt i en interaktiv plattform där du som Givarorganisation kan ta del av insikterna.
Några strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern
- Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att bli givare?
- Vilka målgrupper kan vara intressanta för er att rikta er mot och vilka drivkrafter har de?
- Hur ser jämförelsen mot andra organisationer ut? Vilka delar ni “share of awareness” och “share of wallet” med?
- Vilka trender finns i marknaden idag?
