Odyssey GivarTracker

Att ha kunskap om och insikt i den marknad man verkar är helt avgörande för vilken framgång man når. Med GivarTrackern tar ni del av insikter om era befintliga och potentiella målgrupper och ökar er kunskap om deras drivkrafter. Det skapar rätt förutsättningar för att bygga ett starkare och mer hållbart varumärke som är rätt positionerat för att behålla och attrahera nya givare.

4000

Intervjuer/år

50+

Organisationer

18-79

ålderspann på urval

Interested in reading about the Fundraising Compass in English?

English PDF

Några strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern

Hur ser givarbeteendet ut idag, vilka faktorer är viktiga för givarna?
Green arrow down
GivarTracker kpi graph

Plocka bort gissningsleken ur ekvationen. Genom GivarTrackern får ni enkelt svar på vad givarna faktiskt tycker är viktigt att ni som givarorganisation representerar och kommunicerar.

Hur ser givarbeteendet ut imorgon, vilka trender finns på marknaden?
Green arrow down
Givar tracker kpi-trend graph

Följ trender och förstå hur givarbeteendet utvecklas över tid. Med GivarTrackern får ni djuplodade marknadsinsikter och förstår hur olika segment och konsumentgrupper förhåller sig till frågor centrala för givande.

Hur väl lyckas ni öka givandet i förhållande till andra organisationer?
Green arrow down
GivarTracker knowledge kpi graph

Jämför er med över 50 andra givarorganisationer. I GivarTrackern får ni insikt i vilka ni delar givarpeng med och förståelse för hur väl ni konverterar potentiella givare till givare, både i förhållande till marknadssnittet och specifika organisationer.

Vilka hinder och barriärer finns för givande eller ökat givande?
Green arrow down
GivarTracker reference graph

Följ trender och förstå hur givarbeteendet utvecklas över tid. Med GivarTrackern får ni djuplodade marknadsinsikter och förstår hur olika segment och konsumentgrupper förhåller sig till frågor centrala för givande.

För varje enskild givarorgansiation är det viktigt att förstå sina utmaningar och möjligheter utifrån den position de har, och där kan ett verktyg som GivarTrackern vara en viktig del. GivarTrackern ger väldigt mycket värde i relation till kostnaden."
Charlotte Rydh - Generalsekreterare, Giva Sverige

GivarTrackern är en gemensam satsning mellan Odyssey, Giva Sverige och varumärkesbyrån Silver. Vår drivkraft är att tillgängliggöra insikter till fler organisationer på ett kostnadseffektivt sätt, så att era pengar kan investeras där de gör störst nytta.

Givarfunneln i fokus

GivarTrackern centreras runt “Givarfunneln”, ett begrepp som kommer från den etablerade Brand funneln. I Givarfunneln ser vi på andelen som känner till varje organisation, andelen som kan tänka sig att ge pengar till organisationen samt andelen som ger eller har gett till organisationen.

Nationellt representativt

Undersökningen sker genom kvantitativa online-intervjuer med paneler från Norstat. Urvalet är nationellt representativt för män och kvinnor i åldern 18-79 år som är bosatta i Sverige.

4000 intervjuer per år

Data samlas in varje månad och på ett kvartal genomförs totalt 1000 intervjuer. Det ger ett robust underlag för analyser med möjlighet att gräva djupare i resultaten och mäta förändring över tid.

Resultat för många organisationer

GivarTrackern är en så kallad syndikerad tracker som skapar möjlighet att jämföra er organisation mot andra. Vi mäter i dagsläget cirka 50 varumärken och fyller på med fler löpande.

Insikter för alla

GivarTrackern är utformad med målet att alla givarorganisationer, oavsett storlek och budget ska kunna ta del av kvalitativa och agerbara insikter på ett enkelt, lättförståeligt och kostnadseffektivt sätt.

Mät resultat över tid

Varje organisation väljer själv vilken frekvens man önskar få sina resultat uppdaterade: månad, kvartal eller år. Vid varje uppdatering av resultatet kan man jämföra och se utveckling mellan olika tidsperioder.

Interaktivt

Alla resultat visualiseras i en interaktiv dashboard där ni kan analysera och bryta ner datan i olika variabler som åldersgrupper, kön, ursprung etc. Alla grafer går också att ladda ner som bilder eller PowerPoint.

Kostnadseffektivt

Produkten håller en mycket hög kvalité och är uppbyggd för att vara så kostnadseffektiv som möjligt. Detta för att alla organisationer, oavsett storlek och budget, ska kunna ta del av resultaten.

Vilka insikter får ni ta del av?

Vi gör kontinuerliga analyser och uppdaterar vår data varje månad för att ni alltid ska hänga med på den absolut senaste utvecklingen.

Givarfunnel

Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att ge? Hur stor är er potential att öka antalet givare?

Synen på ert varumärke

Vad är vikitgt för era nuvarnade och potentiella givare och vilka av dessa värden associerar de med er och andra organistationer?

Jämförelser/benchmarking

Hur ser givarna på de andra organisationerna på marknaden och hur förhåller sig er prestation i jämförelse med deras?

Barriärer för att ge mer

Vilka områden och delar av er kommunikation kan förstärkas för att nå nya givare eller få befintliga att välja att ge mer till er organisation?

Sociodemografi

Inom vilket segment befinner sig era befintliga givare och vilka målgrupper skulle ni kunna nå ut till för att öka antalet givare till er organisation?

Trender

Vilka givarbeteenden följer och skapar trender på marknaden? Och hur är dessa kopplade till de FN som  identifierat som viktiga för att skapa ett hållbart och långsiktigt samhälle

Vad kostar det?

GivarTrackern erbjuds som en prenumerationstjänst med en månads uppsägningstid.

Stadium profile picture
Brand building is key in a digital world and brands are emotional constructs. How your brand is perceived inside the consumer mind will affect the success of your. Brand building is key in a digital world and brands are. "
Name of person - Position

GivarTrackern görs i samarbete med