Odyssey GivarTracker
Attraherar ert varumärke givare?
Att ha kunskap om och insikt i den marknad man verkar är helt avgörande för vilken framgång man når. Med GivarTrackern tar ni del av insikter om era befintliga och potentiella målgrupper och ökar er kunskap om deras drivkrafter. Det skapar rätt förutsättningar för att bygga ett starkare och mer hållbart varumärke som är rätt positionerat för att behålla och attrahera nya givare.
.webp)
4000
Intervjuer/år
50+
Organisationer
18-79
ålderspann på urval
Interested in reading about the Fundraising Compass in English?
English PDFNågra strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern
Plocka bort gissningsleken ur ekvationen. Genom GivarTrackern får ni enkelt svar på vad givarna faktiskt tycker är viktigt att ni som givarorganisation representerar och kommunicerar.
Följ trender och förstå hur givarbeteendet utvecklas över tid. Med GivarTrackern får ni djuplodade marknadsinsikter och förstår hur olika segment och konsumentgrupper förhåller sig till frågor centrala för givande.
Jämför er med över 50 andra givarorganisationer. I GivarTrackern får ni insikt i vilka ni delar givarpeng med och förståelse för hur väl ni konverterar potentiella givare till givare, både i förhållande till marknadssnittet och specifika organisationer.
Följ trender och förstå hur givarbeteendet utvecklas över tid. Med GivarTrackern får ni djuplodade marknadsinsikter och förstår hur olika segment och konsumentgrupper förhåller sig till frågor centrala för givande.

Hur fungerar vår GivarTracker?
GivarTrackern är en gemensam satsning mellan Odyssey, Giva Sverige och varumärkesbyrån Silver. Vår drivkraft är att tillgängliggöra insikter till fler organisationer på ett kostnadseffektivt sätt, så att era pengar kan investeras där de gör störst nytta.
Givarfunneln i fokus
GivarTrackern centreras runt “Givarfunneln”, ett begrepp som kommer från den etablerade Brand funneln. I Givarfunneln ser vi på andelen som känner till varje organisation, andelen som kan tänka sig att ge pengar till organisationen samt andelen som ger eller har gett till organisationen.
Undersökningen sker genom kvantitativa online-intervjuer med paneler från Norstat. Urvalet är nationellt representativt för män och kvinnor i åldern 18-79 år som är bosatta i Sverige.
Data samlas in varje månad och på ett kvartal genomförs totalt 1000 intervjuer. Det ger ett robust underlag för analyser med möjlighet att gräva djupare i resultaten och mäta förändring över tid.
GivarTrackern är en så kallad syndikerad tracker som skapar möjlighet att jämföra er organisation mot andra. Vi mäter i dagsläget cirka 50 varumärken och fyller på med fler löpande.
Insikter för alla
GivarTrackern är utformad med målet att alla givarorganisationer, oavsett storlek och budget ska kunna ta del av kvalitativa och agerbara insikter på ett enkelt, lättförståeligt och kostnadseffektivt sätt.
Varje organisation väljer själv vilken frekvens man önskar få sina resultat uppdaterade: månad, kvartal eller år. Vid varje uppdatering av resultatet kan man jämföra och se utveckling mellan olika tidsperioder.
Alla resultat visualiseras i en interaktiv dashboard där ni kan analysera och bryta ner datan i olika variabler som åldersgrupper, kön, ursprung etc. Alla grafer går också att ladda ner som bilder eller PowerPoint.
Produkten håller en mycket hög kvalité och är uppbyggd för att vara så kostnadseffektiv som möjligt. Detta för att alla organisationer, oavsett storlek och budget, ska kunna ta del av resultaten.
Vilka insikter får ni ta del av?
Vi gör kontinuerliga analyser och uppdaterar vår data varje månad för att ni alltid ska hänga med på den absolut senaste utvecklingen.
Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att ge? Hur stor är er potential att öka antalet givare?
Vad är vikitgt för era nuvarnade och potentiella givare och vilka av dessa värden associerar de med er och andra organistationer?
Hur ser givarna på de andra organisationerna på marknaden och hur förhåller sig er prestation i jämförelse med deras?
Vilka områden och delar av er kommunikation kan förstärkas för att nå nya givare eller få befintliga att välja att ge mer till er organisation?
Inom vilket segment befinner sig era befintliga givare och vilka målgrupper skulle ni kunna nå ut till för att öka antalet givare till er organisation?
Vilka givarbeteenden följer och skapar trender på marknaden? Och hur är dessa kopplade till de FN som identifierat som viktiga för att skapa ett hållbart och långsiktigt samhälle
Vad kostar det?
GivarTrackern erbjuds som en prenumerationstjänst med en månads uppsägningstid.

GivarTrackern görs i samarbete med
