Vad bör man som givarorganisation kommunicera för att attrahera fler givare?
Att bygga starka varumärken handlar om att kommunicera rätt, om att kommunicera på ett sätt som positionerar ens varumärke på en plats som resonerar med ens målgrupp. Men hur vet man vad som är rätt? Visst, går det att sträcka upp fingret och gå på magkänsla, men bra mycket enklare blir det om man vet vad ens målgrupp faktiskt tycker och tänker. Med insikter från GivarTrackern kan vi avslöja att ärlighet, som så många gånger förr, varar längst.

När vi frågar givarna om vad som är det viktigaste att en organisation representerar eller uppfyller så kommer ärlighet ut som absolut viktigast, följt av transparens/öppenhet. Hela 58% är överens att om en givarorganisation ska finnas med på ens lista över valbara organisationer som man kan tänka sig att donera pengar till, så ska den organisationen först och främst utstråla ärlighet.
{{testimonial}}
Sedan starten av GivarTrackern 2021, så har just ärlighet dominerat som det viktigaste attributet. Och alla tycker så, oavsett vilken ålder du har, om du är man eller kvinna, om du är född i Sverige eller ett annat land, oavsett livsfas eller om du har gett eller inte gett till en organisation tidigare - ärlighet är det absolut viktigaste attributet.
Att transparens/öppenhet ses som näst viktigast stärker ytterligare tesen om att ärlighet varar längst, då 38% av givarna ser det som väldigt viktigt att givarorganisationer är öppna med vad organisaitonen faktiskt gör och vad pengarna används till, vilket ju kan hävdas vara nära besläktat med det något bredare attributet ärlighet.
Vi kan också se att givarna håller effektivitet, engagemang och kunnighet som tre viktiga attribut. För att ge pengar vill man helt enkelt att organisationen man ger till använder pengarna på ett effektivit sätt och samtidigt visar både kunnighet och engangemang i de frågor man arbetar med. Därtill listar 27 respektive 23 procent etik och långsiktighet som viktigt för att man ska kunna tänka sig att ge.
I samtliga av dessa 7 olika attribut finns det goda kommunikationsmöjligheter för givarorganisationerna att hämta. Samtidigt är det viktigt att beakta det faktum att ärlighet ligger så pass ensamt i topp, långt före de övriga attributen. Den stora frågan är kanske inte därför vad man bör kommunicera för att attrahera fler givare utan snarare hur man bör kommunicera för att attrahera fler givare. Sett ur det perspektivet framstår en ärlig, transparent och öppen kommunikation som det självklara valet.

Lär känna givarna på djupet med GivarTrackern
GivarTrackern följer kontinuerligt konsumenternas syn på givarorganisationer i Sverige, samtidigt som den skapar insikt i vad givarna själva tycker är viktigt, och hur de kommer att agera.
Varje månad genomförs över 300 riksrepresentativa intervjuer. Resultatet finns tillgängligt i en interaktiv plattform där du som Givarorganisation kan ta del av insikterna.
Några strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern
- Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att bli givare?
- Vilka målgrupper kan vara intressanta för er att rikta er mot och vilka drivkrafter har de?
- Hur ser jämförelsen mot andra organisationer ut? Vilka delar ni “share of awareness” och “share of wallet” med?
- Vilka trender finns i marknaden idag?
