Giva Sverige: “GivarTrackern skapar stort värde för våra medlemmar” 

Omvärlden blir allt mer komplex. Kraven på ideella organisationer ökar. Och tillgången till bra data blir bara viktigare. Branschföreningen för tryggt givande, Giva Sverige, delar med sig av sina branschinsikter och förklarar hur en syndikerad tracker likt GivaTrackern kan skapa värde för deras medlemmar, och i förlängningen för samhället i stort. 

Giva Sverige är en branschförening som ytterst arbetar för tryggt givande. Deras 180 medlemmar representerar en bredd av ideella organisationer med olika ändamål, av olika storlek och på olika platser i landet som alla knyts samman av deras gemensamma vilja att bidra till en bättre värld. I centrum står Giva Sverige som en drivande kraft och erbjuder stöd åt sina medlemmar genom att förbättra förutsättningarna för privat finansiering genom gåvor, bidrag och samarbeten. Detta gör de framförallt genom sitt arbete med “Kvalitetskoden”, där medlemmarna förbinder sig till en rad etiska och ekonomiska riktlinjer, men också genom att verka som en branschröst samt genom att erbjuda kunskap och utbildning för att kompetensutveckla organisationerna och deras anställda.

Något som Giva Sverige har kunnat notera genom åren är att i takt med att omvärlden blivit allt mer komplex, ställer olika makrotrender som till exempel digitaliseringen större krav på givarorganisationer att ligga i framkant vad gäller både tillgång till data, förmåga att analysera den och använda som underlag till olika beslut.

{{testimonial-1}}

Charlotte Rydh, Generalsekreterare, på Giva Sverige förklarar att det idag ställs väldigt höga krav på ideella organisationer som verkar med privat finansiering att ta professionella och effektiva beslut med de medel de har, och att den pressen kommer fortsätta öka.

- Därför blir det otroligt viktigt att förstå vad för effekt olika insatser ger, både på kort och lång sikt. Utan en förståelse för utvecklingen av kännedom och tänkbarhet blir det mycket svårare att motivera varumärkesbyggande insatser i marknadsföringen. Det skapar risken att organisationer enbart fokuserar på call-to-action-marknadsföring, vilket i förlängningen kan leda till mindre insamling av gåvor, förklarar Charlotte Rydh.

Varför är det viktigt att förstå sitt varumärkes prestation och styrka även som givarorganisation?

- Varumärket är ju i slutändan endast ett ord som försöker att sammanfatta en sammanvägd upplevelse hos allmänheten om vad organisationen är, vad de vill göra och hur bra de är på att göra det. Så även om man inte vill tala om det i termer av varumärke är det fortfarande viktigt att förstå organisationens genomslag och hur man kan öka det genomslaget, för att i slutändan kunna göra det som organisationen är till för; göra nytta för det ändamål man arbetar för.

Mårten Palmefors, Senior Analytiker på Giva Sverige, tar vid och påpekar ytterligare vikten av ett datadrivet arbets- och förhållningssätt. Han menar att ett både viktigt och nödvändigt steg mot att öka det allmänna givandet, är att som givarorganisation bli ännu bättre på, och mer konsekvent i, det datadrivna arbetssättet. 

- Särskilt i tider av omvärldsoro, där data kan skapa en gemensam grund att ta beslut ifrån, istället för att riskera att ta kortsiktiga beslut byggda på känslor och farhågor. Samtidigt är det också så klart en möjlighet att utveckla organisationen genom en bättre förståelse kring vad det man gör ger för effekt, utvecklar Mårten Palmefors.

Det var mot bakgrund av denna anledning som Giva Sverige valde att gå in samarbetet med Odyssey och Silver för att bygga och utveckla GivarTrackern.

{{testimonial-2}}

Mårten Palmefors förklarar att Giva Sverige alltid velat vara en samlingspunkt där deras medlemmar ska kunna öka sin kunskap genom att ta del av statistik och rapporter, och att de i den positionen också kan vara en samlande part i det här typen av arbete som också i slutändan syftar till att stärka organisationernas kunskap.

- Våra medlemmar verkar för vitt skilda saker men tillsammans arbetar vi för att stärka insamlingen av gåvor och bidrag, så att ta del av kunskap via en syndikerad tracker är bra för organisationerna och bra för vår bransch. Odyssey och Silver har tillsammans skapat ett erbjudande som är väldigt förmånligt för våra medlemmar, och vi är glada att så många valt att hoppa på den möjligheten.

Avslutningsvis, vilket värde ser ni att GivarTrackern skapar för era medlemsorganisationer?

- För varje enskild organisation är det viktigt att förstå sina utmaningar och möjligheter utifrån den position man har, och där kan ett verktyg som GivarTrackern vara en viktig del. Att dessutom kunna förstå sin egen utveckling och samtidigt ha möjligheten att jämföra den med liknande organisationer gör att man kan sätta sitt arbete i en kontext. Vid sidan av det erbjuder ju också GivarTrackern en stor bredd av annan information genom de mer generella frågor som ställs. Sammantaget upplever vi att GivarTrackern ger väldigt mycket värde i relation till kostanden, avslutar Charlotte Rydh.

För givarorganisationer blir det otroligt viktigt att förstå vad för effekt olika insatser ger, både på kort och lång sikt."
Charlotte Rydh - Generalsekreterare, Giva Sverige
Att ta del av kunskap via en syndikerad tracker är bra för våra medlemmar och för vår bransch."
Mårten Palmefors - Senior Analytiker, Giva Sverige

Lär känna givarna på djupet med GivarTrackern

GivarTrackern följer kontinuerligt konsumenternas syn på givarorganisationer i Sverige, samtidigt som den skapar insikt i vad givarna själva tycker är viktigt, och hur de kommer att agera.

Varje månad genomförs över 300 riksrepresentativa intervjuer. Resultatet finns tillgängligt i en interaktiv plattform där du som Givarorganisation kan ta del av insikterna.

Några strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern

  • Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att bli givare?
  • Vilka målgrupper kan vara intressanta för er att rikta er mot och vilka drivkrafter har de?
  • Hur ser  jämförelsen mot andra organisationer ut? Vilka delar ni “share of awareness” och “share of wallet” med?
  • Vilka trender finns i marknaden idag?
Stadium profile picture
Brand building is key in a digital world and brands are emotional constructs. How your brand is perceived inside the consumer mind will affect the success of your. Brand building is key in a digital world and brands are. "
Name of person - Position
För varje enskild givarorgansiation är det viktigt att förstå sina utmaningar och möjligheter utifrån den position de har, och där kan ett verktyg som GivarTrackern vara en viktig del. GivarTrackern ger väldigt mycket värde i relation till kostnaden."
Charlotte Rydh - Generalsekreterare, Giva Sverige