Varför minskar givandet?

Under de senaste 12 månaderna kan vi se en negativ trend när det kommer till givande. Färre personer, särskilt yngre, väljer att ge. Men varför? Med insikter från GivarTrackern kan vi närma oss svaret och kanske till och med nyckeln till att verkligen nå fram och lyckas vända trenden.

Vi ser en tendens att andelen som inte skänkt pengar de senaste 12 månaderna ökar något, för Q3 2023 är siffran ca 40% som uppger att de inte skänkt något. I de yngre målgrupperna är ökningen ännu tydligare. I åldersgruppen 18-34 år uppger 54% att de inte skänkt något de senaste 12 månaderna, vilket är ökning med 8% sedan samma period förra året.

Transparens och öppenhet två viktiga faktorer

Så varför minskar givandet? Som vi nämnt tidigare så är transparens och öppenhet viktiga faktorer för att man ska få förtroende och vilja ge till en organisation. Kollar vi på de viktigaste barriärerna/orsakerna till varför de 40% som inte har gett, så återkommer det med att den största barriären är att man inte litar på att pengarna används på bästa sätt (49%).

Som näst största barriär kommer att man inte har råd (34%) följt av att man saknar information om hur pengarna kommer användas (29%).

Tillit nu en större barriär än plånboken

Zoomar vi in och tittar på den målgrupp som sett den största minskningen i givande, alltså personer i åldrarna 18-34 år, kan vi skönja ett skifte i barriärer till ökat givande. Trots ekonomiskt tuffa tider är inte kostnaden den största anledningen till att man inte skänkt pengar eller på andra sätt donerat till välgörenhet. Istället är nu tillit en större barriär än plånboken hos den yngre målgruppen, där 56% uppger att de inte litar på att pengarna används på bästa sätt som viktigaste orsak till varför man inte ger, medan 49% uppger att de inte har råd som anledning till varför man inte väljer att ge.

{{testimonial}}

Vilka slutsatser kan vi dra?

En uppenbar slutsats vi kan dra av Q3s data är att om man kan öka tilliten till att givarnas pengar används på bästa sätt finns också stora möjligheter till öka givarantalet. Men som vi kan se handlar det inte bara om mer information om hur pengarna används utan även om att bygga en grundläggande tillit till att pengarna faktiskt kommer till användning på bästa sätt.

Nyfiken på hur just er organisation presterar?

De data vi visat här är ett snitt för givarbranschen i sin helhet. Men i GivarTrackern kan man också enkelt se hur barriärerna för just era potentiella givare - de som säger att de kan tänka sig att ge till er organisation men inte gjort det - ser ut. Det går såklart också enkelt att jämföra er data mot andra organisationer och exempelvis se ifall någon barriär sticker ut.

Om man kan öka tilliten till att givarnas pengar används på bästa sätt finns också stora möjligheter till att öka givarantalet.
Ola Hilltorp, Senior Insight Analyst, Odyssey

Lär känna givarna på djupet med GivarTrackern

GivarTrackern följer kontinuerligt konsumenternas syn på givarorganisationer i Sverige, samtidigt som den skapar insikt i vad givarna själva tycker är viktigt, och hur de kommer att agera.

Varje månad genomförs över 300 riksrepresentativa intervjuer. Resultatet finns tillgängligt i en interaktiv plattform där du som Givarorganisation kan ta del av insikterna.

Några strategiskt viktiga frågor som enkelt besvaras med GivarTrackern

  • Hur många känner till er organisation och hur många kan tänka sig att bli givare?
  • Vilka målgrupper kan vara intressanta för er att rikta er mot och vilka drivkrafter har de?
  • Hur ser  jämförelsen mot andra organisationer ut? Vilka delar ni “share of awareness” och “share of wallet” med?
  • Vilka trender finns i marknaden idag?
Stadium profile picture
Brand building is key in a digital world and brands are emotional constructs. How your brand is perceived inside the consumer mind will affect the success of your. Brand building is key in a digital world and brands are. "
Name of person - Position
För varje enskild givarorgansiation är det viktigt att förstå sina utmaningar och möjligheter utifrån den position de har, och där kan ett verktyg som GivarTrackern vara en viktig del. GivarTrackern ger väldigt mycket värde i relation till kostnaden."
Charlotte Rydh - Generalsekreterare, Giva Sverige