Allt fler öppna för att byta elleverantör
Senaste nytt på energimarknaden - Januari
Mer pålästa energikonsumenter. En fallande NPS-score. Och en allt större öppenhet för att byta elleverantör. Dessutom en stigande sparvilja. Allt detta och lite till när vi sammanfattar de mest framträdande trenderna på energimarknaden.
Elkonsumenterna ännu mer insatta och aktiva men också mer kritiska till sin nuvarande leverantör
Decemberresultaten påvisar att en signifikant större andel av konsumenterna anser sig var vara väl insatta i, och ha en god överblick över sina el- och energikostnader. Det innebär bland annat att de ställer högre, både emotionella likväl som funktionella, krav på sin elleverantör samt att öppenheten för att byta elbolag har blivit större.
Vi ser tydligt att andelen elbolag som konsumenterna kan tänka sig att anlita har ökat under december. Detta samtidigt som att den övergripande nöjdheten likväl som NPS värdet nu har minskat. Som exempel är andelen Detractors, enligt NPS klassificeringen, nu nästan 50% för Sverige som snitt jämfört med 38% Detractors för helåret 2022. Då vi sedan tidigare vet att andelen Detractors korrelerar med potentiell churn innebär det ju förstås både stora möjligheter men även utmaningar för elbolagen.
Våra analyser indikerar dock tydligt att det inte enbart räcker för elbolagen att kommunicera det lägsta priset för att upplevas som prisvärda. De behovsförändringar som sker, i kombination med en alltmer kunnig konsument, innebär att elbolagen måste upplevas som trovärdig för att upplevas som prisvärd. Vi ser här två tydliga och alternativa vägar för flertalet elbolag;
- Att driva en position att upplevas som nytänkande med smarta lösningar som i sin tur innebär ett lägre pris för konsumenterna.
- Att driva en position att upplevas som omhändertagande, engagerande och hjälpsam där konsumenterna upplever att elbolaget verkligen bryr sig om sina kunder och därmed ser till att de erbjuds ett så lågt pris som möjligt.
De svenska hushållen planerar i genomsnitt att minska sin elkonsumtion med i cirka 20%
Fler och fler konsumenter säger att de verkligen försöker göra allt de kan för att minska sina elkostnader. Denna trend ökade dramatiskt under september 2022 och har sedan dess fortsatt att öka.
I genomsnitt planerar svenskarna framgent att minska sin elkonsumtion med cirka 20% jämfört med tidigare. Det är förstås fler bland dem boende i lägenhet som är osäkra eller inte vet jämfört med de som bor i villa, men bland de som har en uppfattning om hur mycket el de planerar att spara är det inga stora skillnader mellan boendeform eller hur mycket man idag betalar per månad för el och energi. Det är enbart 5% av konsumenterna som inte planerar att överhuvudtaget minska sin elkonsumtion.
Däremot är det stora skillnader beroende på vilket elområde man bor i. Inom elområde 1 är den genomsnittliga sparintentionen strax över 10%, vilket kan jämföras med elområde 4:as 25%.
Var 10:e svensk läser av sin elkonsumtion minst en gång per dag
Då priserna kommer mer och mer i fokus för konsumenterna ökar även deras behov av att kontinuerligt läsa av hur mycket de konsumerar i el. Var 10:e konsument läser idag av sin elkonsumtion minst en gång per dag och nästan var tredje konsument minst en gång i veckan.
Vi ser här stora skillnader mellan var och hur konsumenterna bor och vad de har för behov och attityder gentemot energibolagen.
- Boende inom framförallt elområde 4 men även elområde 3 läser av sin elkonsumtion betydligt oftare än boende inom elområdena 1 och 2.
- Boende i villa läser av sin elkonsumtion betydligt oftare än boende i lägenhet.
- Avvisningsfrekvensen korrelerar även starkt med hur stora el och energikostnader som konsumenterna har; ju högre kostnader desto oftare läses elkonsumtionen av.
- Ju mer progressiva och framförallt teknikdrivna konsumenterna är desto oftare läses elkonsumtionen av. Konsumentsegment Digitala Techies läser av sin elkonsumtion oftast. Inom ramen för Odyssey Energy Compass är konsumenterna uppdelade i 6 olika behovsbaserade segment där Digitala Techies är ett av dem.
De absolut vanligaste sättet som konsumenterna läser av sin elkonsumtion är via deras elleverantörs hemsida eller på fakturan från sin elleverantör. 15 % säger att de använder en separat mätare kopplat till min mobil/dator.
Dock är det stora skillnader beroende på hur och var konsumenterna läser av sin elkonsumtion, där de som ofta läser av sin elkonsumtion använder elleverantörens hemsida eller en separat mätare kopplat till sin mobil/dator medan de som läser av sin elkonsumtion mer sällan nästan enbart använder fakturan från sin elleverantör.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör