Odyssey Energy Compass
Hur stark är elkonsumentens röst när ni tar era affärsbeslut?
Konsumenternas intresse för el ökar dramatiskt. Behoven förändras. Attityderna polariseras. Förändringen går snabbare än någonsin och idag är rekordmånga elkonsumenter öppna för att byta elbolag.
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni nya trender, lär känna era målgrupper och förstår hur ert elbolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Strategiskt viktiga frågor som du enkelt besvarar med Energy Compass
Vilka behov har era potentiella kunder? Och är de detsamma som era befintliga kunders?
Hur stor är risken för att kunder väljer bort er? Och vad är drivkraften bakom kundbortfall i olika kundsegment?
Vilka avtalstyper föredrar dagens elkonsumenter? Och vilka mervärdestjänster ökar attraktionskraften?
Hur stor är försäljningspotential? Och vart finns den?
Hur effektiv är er försäljningskonvertering? Är ni bättre än konkurrenterna?
Hur fungerar Energy Compass?
Odyssey Energy Compass är en syndikerad och representativ undersökning av Sveriges befolkning, 20-79 år, som på något sätt är delaktig i hushållets val av energileverantör. Vi genomför 500 intervjuer per månad och det har vi gjort sedan februari 2022. Så här långt har vi intervjuat över 6000 svenska elkonsumenter.
Konsekvensanalysen i centrum
För att förse våra kunder med relevanta insikter och konkreta rekommendationer arbetar vi med en heltäckande insiktsbas där konsekvensanalysen står i centrum. Med Energy Compass kommer ni alltid förstå vilka faktiska konsekvenser förändringar på såväl marknaden som i konsumenternas beteenden har för både er och era konkurrenter samt hur ni bäst agerar för att bemöta dem.
Benchmarking med direkta jämförelser
Nyfikna på hur era konkurrenter presterar och hur väl er prestation står sig mot deras? I vår dashboard är jämförlsen alltid bara ett knapptryck bort. Oavsett om det handlar om attityder mot er som varumärke eller era produkter och tjänster, nya konsumentbeteenden eller makrotrender kan ni alltid benchmarka era siffor och enkelt förstå hur ni står er.
Vilka insikter får ni?
Vi gör kontinuerliga analyser av elmarknaden och elkonsumenterna och uppdaterar vår data varje månad för att ni alltid ska hänga med på den absolut senaste utvecklingen.
Makrotrender & energitrender
Vi belyser betydelsefulla makro- och energitrender för ert och era konkurrenters varumärken.
Brand Equity/Varumärkeskapital
Vi fastställer er Brand Equity - er sammantagna attraktionskraft och hur denna står sig mot era konkurrenter?
Funktionella & emotionella behov
Vi mäter vilka funktionella och emotionella behov din målgrupp har och hur väl ni lyckas uppfylla dessa.
White space-analys
Vi identifierar behov som inte någon elleverantör idag lyckas uppfylla, så kallade “white spaces” på marknaden.
Kundsegmentering
Vi delar upp den svenska populationen i olika kundsegment och belyser vilka segment som är viktigast för er.
Produkter & tjänster
Vi fastslår vilka produkter & tjänster konsumenterna har idag, vilka de vill ha och vilka de planerar att införskaffa.
Innehav & intresse
Vi mäter konsumenternas innehav och intresse för bland annat energisnåla lösningar och olika betalningsmodeller.
Customer experience
Vi mäter kontinuerligt övergripande kundnöjdhet genom CSAT och NPS, för både er och era konkurrenter.
Kundbortfall/Churn
Vi analyserar orsaksfaktorer till och risken för kundbortfall samt hur många och vilka som planerar att lämna.
Holistisk förståelse för smartare beslut
Energy Compass ger er helhetsbilden. Med kontinuerliga och frekventa uppdateringar får ni insikter och agerbara rekommendationer utifrån era specifika affärsbeslut. I vår användarvänliga och interaktiva dashboard upptäcker ni inte bara potentiella problem innan de blir faktiska problem utan ser också möjligheter långt före era konkurrenter.